KLASA 6

Dział: Rysunek techniczny.  

Temat: Rzuty prostokątne.

Cele edukacyjne:

 uczeń:

  1. Rozumie i wyjaśnia pojęcie rzutu prostokątnego.
  2. Określa rzutnię jako układ trzech wzajemnie prostopadłych płaszczyzn.
  3. Płaszczyznę I określa jako główną płaszczyznę rzutową, a rzut na nią jako rzut z przodu.
  4. Płaszczyznę II określa jako płaszczyznę rzutów z góry, a rzut na nią jako rzut z góry.
  5. Płaszczyznę III określa jako boczną płaszczyznę rzutową, a rzut na nią, jako rzut z boku.
  6. Wie, jak rzutnia w ujęciu aksonometrycznym przekształca się i układa płaszczyzny rzutów II i III na płaszczyźnie rzutni I.
  7. Zna etapy rzutowania prostokątnego.
  8. Poprawnie i precyzyjnie wykonuje rzuty prostokątne brył.
  9. Właściwie stosuje odpowiednie grubości linii w pracy kreślarskiej.
  10. Sprawnie posługuje się przyrządami kreślarskimi.
  11. Wykazuje zdolności manualne i wyobraźnię przestrzenną.

MATERIAŁ DYDAKTYCZNY:Obowiązkowo przeczytać : Technika klasa 6

AUDYCJE EDUKACYJNE:

https://www.youtube.com/watch?v=t1ir_TWt69w

PLAN ZAJĘĆ

1. Pojęcia podstawowe -rzutowanie prostokątne.

Rzutowanie prostokątne - zastosowanie
Rysunek techniczny przedmiotu jest najczęściej podstawą jego wykonania, dlatego odwzorowywany przedmiot nie powinien mieć zniekształceń. Przedstawienie przedmiotu trójwymiarowego na dwuwymiarowym rysunku bez zniekształceń wymaga zastosowania specjalnych sposobów. Najczęściej stosowane na rysunkach wykonawczych są rzuty prostokątne, które pokazują przedmiot z kilku stron. Rzutowanie prostokątne umożliwia dokładne i wierne przedstawianie przedmiotu na płaszczyźnie bez żadnych zmian i zniekształceń za pomocą rzutów, które są figurami płaskimi.

2. Powstawanie rzutu prostokątnego -zasady

Podstawowe zasady rzutowania prostokątnego Zawsze rysujemy tyle rzutów, aby pokazane zostały wszystkie wymiary przedmiotu. Podczas kreślenia rzutów prostokątnych należy także pamiętać o tym, że: krawędzie niewidoczne w rzucie kreślimy linią kreskową, rzuty wykorzystujemy na rysunku wykonawczym, krawędzi niewidocznych nie wolno wymiarować. Wystarczy przedstawienie bryły w trzech ujęciach, dlatego przyjęto układ rzutowania wykorzystujący trzy płaszczyzny wzajemnie prostopadłe - zwane rzutniami. Na każdej z nich przedstawiamy rzut prostokątny przedmiotu.

 

 

KLOCKI RZUTY PROSTOKATNE Opracowała: Anna Pawlak. - ppt video online pobierz

 

3. Układ trzech rzutni

 W przypadku przedmiotów o bardziej skomplikowanych kształtach do jednoznacznego odwzorowania stosujemy układ trzech rzutni wzajemnie prostopadłych.

Płaszczyzny te nazywamy:
I- rzutnia pionowa zwana główną,
II - rzutnia pozioma,
III - rzutnia boczna.

 

 

Ważne wskazówki.

Rysując poszczególne rzuty na arkuszu należy pamiętać, że po ich wzajemnym ułożeniu względem siebie rozponajemy który z rzutów jest rzutem głównym, który bocznym a który z góry. Wobec tego nie jest obojętne w którym miejscu narysujemy kolejne rzuty.
Zapamiętaj !
Rzut I (z przodu) i rzut II (z góry) mają jednakową długość i leżą dokładnie jeden nad drugim.
Rzut I (z przodu) i rzut III (z boku) leżą dokładnie obok siebie i mają jednakową wysokość.
Rzuty z góry (II) i z boku (III) mają jednakową szerokość.

4. Zasady rzutowania prostokątnego: punktu, odcinka, figur płaskich, brył

Rzutowanie w rzutach prostokątnych. - ppt pobierz (slideplayer.pl)

 

 

 

NOTATKA Z LEKCJI:

PRZEPISZ DO ZESZYTU

Lekcja nr. 9,10

Temat: Rzuty prostokątne. 

Plan zajęć:

  • Pojęcie rzutu prostokątnego.
  • Definicja rzutni jako układu trzech wzajemnie prostopadłych płaszczyzn.
  • Etapy rzutowania prostokątnego.
  • Zasady rzutowania prostokątnego: punktu, odcinka, figur płaskich, brył.
 PRACA DOMOWA:                                                                                                 

Ćwiczenia: 

https://www.youtube.com/watch?v=TnVv3hO8vE4

https://www.youtube.com/watch?v=xTexvb7WYGU

https://www.youtube.com/watch?v=Zi9cBQDFUtE