RUCH DROGOWY. KARTA ROWEROWA

7. Zanim wyruszysz- sygnały drogowe.

Dział: wychowanie komunikacyjne

Temat: Zanim wyruszysz- sygnały drogowe.  

Cele edukacyjne:

  • zna sygnały drogowe obowiązujące na terenie kraju
  • ma świadomość konieczności podporządkowania się sygnałom drogowym
  • opisuje znaczenie sygnałów emitowanych przez trójkolorową sygnalizację świetlną
    i sygnalizację ściśle określającą kierunek jazdy
  • wie, jak zachować się na drodze, gdy zbliża się pojazd dający sygnały świetlne
  • wymienia osoby uprawnione do nadawania sygnałów, potrafi odnieść te sygnały do sygnałów świetlnych
  • zna hierarchię sygnałów na drodze
  • rozróżnia sygnały dźwiękowe i wie, jak ma się do nich stosować

MATERIAŁ DYDAKTYCZNY:

Podręcznik Technika klasa 4 

Źródła wiedzy.

https://brd.edu.pl

https://znaki-drogowe.pl

Przepisy drogowe - kodeks drogowy dla rowerzystów

Znaki drogowe dla rowerzysty

Kodeks Drogowy dla rowerzystów

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów dla rowerzystów

 AUDYCJE EDUKACYJNE:

filmy prezentacje pokazy

   Sygnały świetlne w ruchu drogowym
   Sygalizatory

PLAN ZAJĘĆ

1.Znaczenie sygnałów świetlnych nadawanych przez trójkolorowe sygnalizatory



Aby być bezpiecznym na drodze, należy między innymi podporządkować się sygnałom i znakom drogowym.

Sygnały świetlne są ważniejsze od znaków drogowych.

Sygnalizacja świetlna znosi wszystkie znaki na skrzyżowaniu.

Jako rowerzystę obowiązują cię sygnalizatory dla kierowców.

Występują w nich trzy światła:

• zielone – „jedź!”

• żółte – „uważaj!”

• czerwone – „stój!”

Jeżeli światło czerwone i żółte palą się jednocześnie, oznacza to, że należy przygotować się do jazdy, ponieważ za chwilę zapali się światło zielone.

Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem używa świateł o kolorach:

"czerwony",

"żółty"

 "zielony".

Znaczenie tych sygnałów jest następujące:


Czerwony - zakaz wjazdu za sygnalizator

https://www.youtube.com/watch?v=uQOkkf5y_s0&feature=youtu.be

Czerwony - oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie. Jeżeli wraz z sygnałem czerwonym nadawany jest sygnał żółty, oznacza to, że zaraz po nich będzie nadawany sygnał zielony. Jeżeli na skrzyżowaniu wraz z sygnałem czerwonym nadawany jest sygnał zielony w postaci strzałki w lewo lub w prawo, dozwolone jest skręcanie w kierunku oznaczonym strzałką (przed uprzednim zatrzymaniem się przed sygnalizatorem) w najbliższą drogę na tym skrzyżowaniu oraz zawracanie w przypadku strzałki skierowanej w lewo. Skręcać można tylko wtedy, gdy na drodze, na której ruch jest otwarty, nie poruszają się w danym momencie inne pojazdy lub piesi.
Kategorycznie zakazuje się wjazdu (wejścia) za sygnalizator nadający czerwony sygnał.

Policjant lub żołnierz zwrócony przodem lub tyłem do nadjeżdżającego pojazdu jest równoznaczny z sygnałem czerwonym (stój).


Żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator

Żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba, że w chwili zapalenia się tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, iż za chwilę zapali się sygnał czerwony.

https://www.youtube.com/watch?v=iGiV1QSeL5E&feature=youtu.be

Sygnał żółty - sygnał ten zakazuje wjazdu na skrzyżowanie. Nie dotyczy to tych kierujących, których pojazdy w chwili zapalenia się sygnału żółtego są zbyt blisko sygnalizatora i musiałyby gwałtownie hamować. Sygnał ten oznacza, że za chwilę po nim wyświetlony zostanie sygnał czerwony. W przypadku, gdy sygnał żółty jest wyświetlany łącznie z czerwonym, oznacza to, że za chwilę zapali się sygnał zielony. Podniesienie ręki do góry przez policjanta lub żołnierza, w każdej pozycji bokiem, przodem lub tyłem, oznacza mającą nastąpić zmianę dotychczas nadawanego sygnału.


 Zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator.

 https://www.youtube.com/watch?v=eoXmlG5YObc&feature=youtu.be

Zielony - sygnał ten zezwala kierującemu na wjazd na skrzyżowanie.
Kierującemu pojazdem zabrania się wjazdu na skrzyżowanie, gdy pieszy znajdujący się na przejściu nie zdążył go opuścić (przy czym nie ma znaczenia, czy pieszy wszedł na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału zielonego, czy czerwonego). W takim przypadku kierujący powinien pozwolić mu na bezpieczne opuszczenie tego przejścia (wiąże się to z tym, że życie ludzkie jest najważniejsze i jest tutaj wartością nadrzędną). Przepis ten obejmuje też rowerzystów przejeżdżających przez jezdnię.
Zabrania się również wjazdu na skrzyżowanie, gdy sytuacja na skrzyżowaniu lub za nim nie pozwoliłaby na jego opuszczenie przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.


Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i  Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych [znaki i sygn. drog.]
 Sygnalizator z sygnałami do kierowania ruchem (S-1).
 

Na niektórych skrzyżowaniach wraz z sygnałem czerwonym może być nadawany sygnał zielony w postaci zielonej strzałki (sygnalizator S-2). Oznacza to, że w kierunku wskazanym strzałką można skręcać w najbliższą jezdnię. Jeżeli strzałka zezwala na skręt w lewo, można również zawracać z lewego skrajnego pasa ruchu, jeżeli nie zabrania tego znak "zakaz zawracania" (B-23). Warunkiem skręcania lub zawracania jest uprzednie zatrzymanie się przed sygnalizatorem oraz nieutrudnianie ruchu innym jego uczestnikom.

(S-3) Na skrzyżowaniach ruch może być kierowany także za pomocą sygnalizatorów kierunkowych nadających sygnały dla jednego lub dwóch kierunków ruchu. Wówczas na sygnalizatorze sygnał zielony ma kształt zielonej strzałki (strzałek), a na sygnale żółtym i czerwonym strzałki mają barwę czarną. Sygnał zielony zezwala na jazdę tylko w kierunku wskazanym przez strzałkę (strzałki). Jednocześnie oznacza, że podczas jazdy w wyznaczonym kierunku ruchu nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Jeżeli sygnalizator kierunkowy nadaje sygnał zielony, między innymi dla kierujących skręcających w lewo, a na danym pasie ruchu jest umieszczony poziomy znak drogowy P-8b w kształcie strzałki kierunkowej, skierowanej w lewo, to zabrania się zawracania.

Kierujący pojazdem szynowym skręcający na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi może je opuścić pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu.

Sygnalizator (S-4) kieruje ruchem na pasie ruchu, na którym ruch odbywa się przemiennie w obu kierunkach ruchu. Jeżeli sygnalizator nadaje sygnał zielony, oznacza to zezwolenie na wjazd na pas ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony. Sygnał czerwony zakazuje wjazdu na pas ruchu, nad którym jest on nadawany.
Pas ruchu, na którym odbywa się ruch przemienny, oznaczony jest znakiem drogowym poziomym (P-5).

Sygnały przeznaczone dla pieszych (S-5). Sygnał zielony oznacza zezwolenie na wejście na przejście dla pieszych, przy czym sygnał zielony migający oznacza, że za chwilę zapali się sygnał czerwony i pieszy jest obowiązany jak najszybciej opuścić przejście. Sygnał czerwony oznacza zakaz wejścia na przejście.

Sygnały przeznaczone dla rowerzystów (S-6). Sygnał zielony oznacza zezwolenie na wjazd na przejazd dla rowerów, przy czym sygnał zielony migający oznacza, że za chwilę zapali się sygnał czerwony i rowerzysta jest obowiązany jak najszybciej opuścić przejazd. Sygnał czerwony oznacza zakaz wjazdu na przejazd.

Sygnalizator (S-7) (nadający sygnał świetlny stały lub migający) oznacza nakaz opuszczenia pasa ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony i wjazdu na część jezdni znajdującą się po stronie wskazanej strzałką.

Migający na przemian sygnał czerwony lub dwa na przemian migające sygnały czerwone oznaczają zakaz wjazdu za sygnalizator lub inne urządzenie nadające te sygnały.

Migający lub stały sygnał żółty umieszczony na przeszkodzie albo migający sygnał żółty nadawany przez sygnalizator ostrzegają o występującym niebezpieczeństwie lub utrudnieniu ruchu oraz nakazują zachowanie szczególnej ostrożności.

Tablica barwy żółtej ze znakiem (B-20) z żółtym napisem i obrzeżem, widoczna na autobusie przeznaczonym do przewozu dzieci do szkoły, oznacza nakaz zatrzymania pojazdów poruszających się po jezdni, na której albo, przy której autobus zatrzymał się w związku z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci. Tablicę uruchamia osoba upoważniona do dawania sygnałów uczestnikom ruchu na podstawie odrębnych przepisów.

2.Pojazdy uprzywilejowane

Co to jest pojazd uprzywilejowany?

Zgodnie z definicją zawartą w artykule drugim kodeksu drogowego, pojazd uprzywilejowany to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi.

Określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której na początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła.

Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy:

  • jednostek ochrony przeciwpożarowej;
  • zespołu ratownictwa medycznego;
  • Policji;
  • jednostki ratownictwa chemicznego;
  • Straży Granicznej;
  • Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
  • Agencji Wywiadu;
  • Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
  • Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
  • Służby Wywiadu Wojskowego;
  • Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Służby Więziennej;
  • Biura Ochrony Rządu;
  • kontroli skarbowej;
  • Służby Celnej;
  • straży gminnych (miejskich);
  • podmiotów uprawnionych do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa górskiego;
  • Służby Parku Narodowego;
  • podmiotów uprawnionych do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa wodnego;
  • Inspekcji Transportu Drogowego;
  • jednostki niewymienionej w pkt 1–11, jeżeli jest używany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego – na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Kiedy pojazd uprzywilejowany może nie stosować się do przepisów ruchu drogowego?

Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych. Jest to możliwe, gdy uczestniczy:

-  w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo

- w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,

- w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona.

3.Sygnały nadawane przez osoby uprawnione do kierowania ruchem

Kierowanie ruchem na skrzyżowaniu może być też dokonywane przez policjanta lub żołnierza. Sygnał do zatrzymania pojazdu mogą również dawać Inspektorzy Transportu Drogowego. Należy się wtedy dostosować do poleceń udzielanych przez te osoby. Na przejściach dla pieszych w pobliżu szkół ruchem mogą kierować wyznaczone, odpowiednio oznakowane osoby. Ich funkcja polega na zapewnieniu bezpiecznego przejścia przez jezdnię młodzieży szkolnej. Na żądanie takiej osoby należy się zatrzymać przed przejściem dla pieszych w celu umożliwienia im bezpiecznego przejścia przez jezdnię.

Gdy jest to konieczne, ruchem kieruje policjant za pomocą specjalnych gestów:
• policjant stoi przodem do ciebie i ma opuszczone ręce – „zatrzymaj się”,

• policjant stoi przodem do ciebie i ma podniesioną prawą rękę – „przygotuj się”

• policjant stoi bokiem do ciebie i ma opuszczone ręce – „jedź!


Pamiętaj

Jeżeli ruchem na skrzyżowaniu kieruje policjant, to jego znaki są najważniejsze, nawet wtedy, gdy działa sygnalizacja świetlna. Dopiero gdy policjant przestanie kierować ruchem pieszych i pojazdów, można stosować się do wskazań sygnalizatora.

5.Hierarchia znaków i sygnałów na drodze

Hierarchia ważności

Podczas kierowania pojazdem, musimy się stosować do zasad i reguł ustanowionych w prawie.

1. Najważniejszą rolę w hierarchii ważności ogrywa osoba kierująca ruchem, którą zazwyczaj jest policjant. Jeżeli na skrzyżowaniu lub w innym miejscu na drodze zobaczymy osobę kierującą ruchem, to w takim przypadku mamy obowiązek stosować się do poleceń i sygnałów przez nią wydawanych.

2. Kolejną pozycję w hierarchii ważności zajmuje sygnalizacja świetlna, która znosi znaczenie znaków poziomych i pionowych.

3. Następne miejsce w hierarchii zajmują znaki drogowe poziome i pionowe. Znaki drogowe przekazują określone informacje wszystkim uczestnikom ruchu drogowego np. o pierwszeństwie przejazdu przez skrzyżowanie.

4.  Ostatnią pozycję w hierarchii ważności stanowią przepisy ruchu drogowego. Na skrzyżowaniach oraz drogach, na których nie występują wyżej wymienione elementy, swoje zastosowanie mają ogólne zasady ruchu drogowego. Najczęściej spotykaną i stosowaną zasadą jest reguła prawej ręki, która mówi nam o tym, że pojazd nadjeżdżający z prawej strony ma pierwszeństwo.

NOTATKA Z LEKCJI:

PRZEPISZ DO ZESZYTU