RUCH DROGOWY. KARTA ROWEROWA

16# Rowerem przez skrzyżowanie podporządkowane.

Dział: wychowanie komunikacyjne

Temat: Rowerem przez skrzyżowanie podporządkowane. 

Cele edukacyjne:

Uczeń:

  • definiuje skrzyżowanie podporządkowane, wie, że o pierwszeństwie przejazdu decydują na nim znaki drogowe
  • rozpoznaje znaki drogowe wskazujące prawidłowe zachowania na skrzyżowaniu
  • poprawnie ocenia sytuacje drogowe, potrafi określić kolejność manewrów
  • zna zasadę przejazdu przez skrzyżowanie pojazdów uprzywilejowanych
  • wie, że tabliczka umieszczona pod znakiem określa rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem
  • kształci umiejętność przewidywania zachowań na drodze
  • uczy się respektować przepisy ruchu drogowego

MATERIAŁ DYDAKTYCZNY:

Podręcznik Technika klasa 4 

Źródła wiedzy.

https://brd.edu.pl

https://znaki-drogowe.pl

Przepisy drogowe - kodeks drogowy dla rowerzystów

Znaki drogowe dla rowerzysty

Kodeks Drogowy dla rowerzystów

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów dla rowerzystów

 AUDYCJE EDUKACYJNE:

brak

Rowerzysta na skrzyżowaniu równorzędnym      Testy na kartę rowerową (kartarowerowa.net.pl)

Gra do nauki znaków drogowych                          Testy na kartę rowerową (kartarowerowa.net.pl)

PLAN ZAJĘĆ

1.Skrzyżowanie podporządkowane, na którym o pierwszeństwie przejazdu decydują znaki drogowe

W przedstawionej sytuacji jako pierwszy przejedzie rowerzysta, ponieważ znajduje się na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Samochód pojedzie jako drugi, ponieważ znak informuje go o konieczności ustąpienia pierwszeństwa.
 
 
 
Motocyklista znajduje się na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Samochód oraz rowerzysta mają obowiązek się zatrzymać, ponieważ informuje o tym znak STOP. Jako drugi skrzyżowanie opuści samochód, ponieważ rowerzysta skręca w lewo i w pewnym momencie podczas skrętu miałby samochód po prawej stronie.
 
 
W przedstawionej sytuacji znak umieszczony pod znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu informuje o tym, które z dróg są drogami głównymi. Mimo, iż pojazd uprzywilejowany znajduje się na drodze podporządkowanej ma pierwszeństwo przejazdu. Pojedzie on zatem jako pierwszy. drugi skrzyżowanie opuści samochód czerwony, gdyż jest z prawej strony rowerzysty, który tak jak samochód znajduje się na drodze głównej.

2.Znaki drogowe określające zachowanie na skrzyżowaniu

Na skrzyżowaniu podporządkowanym o pierwszeństwie decydują znaki:

    
DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM  Znak „droga z pierwszeństwem” oznacza początek lub kontynuację drogi z pierwszeństwem
 
  
KONIEC DROGI Z PIERWSZEŃSTWEM Znak „koniec drogi z pierwszeństwem” oznacza koniec drogi z pierwszeństwem.
 
USTĄP PIERWSZEŃSTWA  Znak „ustąp pierwszeństwa” ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. Znak ten znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony.
 
Podobny obraz
STOP Znak „stop” oznacza:
• Zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem.
• Obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.
• Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku – w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.
• Umieszczony w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został ustawiony.
 
   
Umieszczona pod znakiem „ustąp pierwszeństwa” i „stop” tabliczka wskazuje rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie.

3. Kolejność manewrów na skrzyżowaniu

Znak pierwszeństwa przejazdu (D-1) jest jednym z najważniejszych znaków drogowych świadczących o pierwszeństwie przejazdu na skrzyżowaniu. Często występuje on w połączeniu z tabliczkami uzupełniającymi, określającymi tak zwane łamane pierwszeństwo przejazdu.

   

W tej sytuacji istotnym jest fakt, że pojazd jadący drogą z pierwszeństwem przejazdu  (również łamanym) zachowuje to pierwszeństwo bez względu na dalszy kierunek jazdy .


Pojazdy nr 2 i nr 4 znajdujące się na drodze podporządkowanej ze względu na
występujące znaki „ustąp pierwszeństwa” oraz „stop”, są obowiązane ustąpić pierwszeństwa pojazdom nr 1 i nr 3 poruszającym się drogą z pierwszeństwem przejazdu oznaczoną znakami „pierwszeństwo przejazdu”. Poza tym znak „stop” został zastosowany ze względu na ograniczoną widoczność podczas dojeżdżania do skrzyżowania.


Kierujący pojazdem nr 1 skręcając w lewo na skrzyżowaniu, jest obowiązany ustąpić
pierwszeństwa pojazdowi nr 2 jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost. Pojazdy znajdują się na się na skrzyżowaniu ze znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu i ustalają między sobą pierwszeństwo przejazdu na podstawie zasad skrzyżowania na którym pierwszeństwo nie jest określone znakami.


 

 Ze względu na tabliczki ustalające rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem pod znakami „droga z pierwszeństwem”, pojazd nr 1 jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nr 2. Pojazdy nr 1 i nr 2 znajdując się na wlotach drogi z pierwszeństwem przejazdu ustalają między sobą pierwszeństwo przejazdu na podstawie zasad skrzyżowania na którym pierwszeństwo nie jest określone znakami.


 Ze względu na tabliczki ustalające rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem
pod znakami „ustąp pierwszeństwa” oraz „stop” pojazd nr 1 jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nr 2. Pojazdy nr 1 i nr 2 znajdują się na wlotach drogi podporządkowanej i ustalają między sobą pierwszeństwo przejazdu na podstawie zasad skrzyżowania na którym pierwszeństwo nie jest określone znakami. Poza tym znaki „ustąp pierwszeństwa” oraz „stop” posiadają hierarchię równorzędności względem siebie.


Ze względu na tabliczkę ustalającą rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem pod znakami „ustąp pierwszeństwa” i „droga z pierwszeństwem”, pojazd szynowy nr 1 jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nr 2. Pojazd szynowy nr 1 i pojazd nr 2 znajdują się na skrzyżowaniu ze znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu i ustalają między sobą pierwszeństwo przejazdu na podstawie hierarchii znaków „ustąp pierwszeństwa” oraz „droga z pierwszeństwem”.


Ze względu na tabliczki ustalające rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem pod znakami „droga z pierwszeństwem”, pojazd nr 2 jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi szynowemu nr 1. Pojazd szynowy nr 1 i pojazd nr 2 znajdują się na skrzyżowaniu ze znakami stanowiącymi pierwszeństwo przejazdu i ustalają między sobą pierwszeństwo przejazdu na podstawie zasad skrzyżowania na którym pierwszeństwo nie jest określone znakami, gdzie pojazd szynowy ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów.

4. Zasady przejazdu przez skrzyżowanie pojazdów uprzywilejowanych

Pojazdy uprzywilejowane na skrzyżowaniu mają pierwszeństwo

 

Pojazd uprzywilejowany ma zawsze pierwszeństwo , niezależnie od przepisów, znaków i sygnalizacji, także poza obszarem zabudowanym. Kierujący takim pojazdem musi jednak stosować się do poleceń policjanta kierującego ruchem. Gdy samochód na sygnale wyprzedza auto jadące z przeciwka trzeba zrobić miejsce, aby umożliwić manewr. Widząc zbliżający się pojazd uprzywilejowany nie można ostro hamować. Najlepiej włączyć kierunkowskaz i zjechać na bok, aby ułatwić przejazd. 

W takiej sytuacji w wielu krajach przyjęło się, że pojazdy stojące na środkowym i prawym pasie zjeżdżają w prawo, te na lewym w lewo. Widząc zbliżający się pojazd uprzywilejowany, przechodnie również mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa . Słysząc syrenę, trzeba dokładnie się rozejrzeć i nie wchodzić na pasy. Gdy auto na sygnale wyprzedza jadąc pod prąd, należy zatrzymać się, by ułatwić przejazd . Jeśli do skrzyżowania zbliża się pojazd na sygnale i nie może przejechać dalej, należy opuścić skrzyżowanie . Musimy jednak zachować ostrożność, aby nie spowodować kolizji.

 

Należy pamiętać także o zasadach pierwszeństwa przejazdu (a właściwie o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa) wobec rowerzystów, wobec pojazdów podczas włączania się do ruchu i podczas cofania i omijania, a także wobec tramwaju na skrzyżowaniu i przy jeździe po torach tramwajowych usytuowanych w obrębie jezdni.

 

NOTATKA Z LEKCJI:

PRZEPISZ DO ZESZYTU

Temat:  Rowerem przez skrzyżowanie podporządkowane

Plan zajęć:

– skrzyżowanie podporządkowane, na którym o pierwszeństwie przejazdu decydują znaki drogowe

– znaki drogowe określające zachowanie na skrzyżowaniu

– kolejność manewrów na skrzyżowaniu

– zasady przejazdu przez skrzyżowanie pojazdów uprzywilejowanych

– znaki i tabliczki drogowe określające rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem