KLASA 6
Dział: Rysunek techniczny.
Temat: Rzuty prostokątne.
Cele edukacyjne:
uczeń:
- Rozumie i wyjaśnia pojęcie rzutu prostokątnego.
- Określa rzutnię jako układ trzech wzajemnie prostopadłych płaszczyzn.
- Płaszczyznę I określa jako główną płaszczyznę rzutową, a rzut na nią jako rzut z przodu.
- Płaszczyznę II określa jako płaszczyznę rzutów z góry, a rzut na nią jako rzut z góry.
- Płaszczyznę III określa jako boczną płaszczyznę rzutową, a rzut na nią, jako rzut z boku.
- Wie, jak rzutnia w ujęciu aksonometrycznym przekształca się i układa płaszczyzny rzutów II i III na płaszczyźnie rzutni I.
- Zna etapy rzutowania prostokątnego.
- Poprawnie i precyzyjnie wykonuje rzuty prostokątne brył.
- Właściwie stosuje odpowiednie grubości linii w pracy kreślarskiej.
- Sprawnie posługuje się przyrządami kreślarskimi.
- Wykazuje zdolności manualne i wyobraźnię przestrzenną.
MATERIAŁ DYDAKTYCZNY:Obowiązkowo przeczytać : Technika klasa 6
AUDYCJE EDUKACYJNE:
PLAN ZAJĘĆ
1. Pojęcia podstawowe -rzutowanie prostokątne.
2. Powstawanie rzutu prostokątnego -zasady
Podstawowe zasady rzutowania prostokątnego Zawsze rysujemy tyle rzutów, aby pokazane zostały wszystkie wymiary przedmiotu. Podczas kreślenia rzutów prostokątnych należy także pamiętać o tym, że: krawędzie niewidoczne w rzucie kreślimy linią kreskową, rzuty wykorzystujemy na rysunku wykonawczym, krawędzi niewidocznych nie wolno wymiarować. Wystarczy przedstawienie bryły w trzech ujęciach, dlatego przyjęto układ rzutowania wykorzystujący trzy płaszczyzny wzajemnie prostopadłe - zwane rzutniami. Na każdej z nich przedstawiamy rzut prostokątny przedmiotu.
3. Układ trzech rzutni
Płaszczyzny te nazywamy: |
Ważne wskazówki.
Rysując poszczególne rzuty na arkuszu należy pamiętać, że po ich wzajemnym ułożeniu względem siebie rozponajemy który z rzutów jest rzutem głównym, który bocznym a który z góry. Wobec tego nie jest obojętne w którym miejscu narysujemy kolejne rzuty.
Zapamiętaj !
Rzut I (z przodu) i rzut II (z góry) mają jednakową długość i leżą dokładnie jeden nad drugim.
Rzut I (z przodu) i rzut III (z boku) leżą dokładnie obok siebie i mają jednakową wysokość.
Rzuty z góry (II) i z boku (III) mają jednakową szerokość.
4. Zasady rzutowania prostokątnego: punktu, odcinka, figur płaskich, brył
Rzutowanie w rzutach prostokątnych. - ppt pobierz (slideplayer.pl)
NOTATKA Z LEKCJI:
Ćwiczenia:
https://www.youtube.com/watch?v=TnVv3hO8vE4
https://www.youtube.com/watch?v=xTexvb7WYGU
https://www.youtube.com/watch?v=Zi9cBQDFUtE